Virksomhetsleder – ny virksomhet med ansvar for bemannede boliger og aktivitet for seniorer

  • Heltid
  • DRAMMEN, NORGE
  • Publisert: 3 uker siden
  • 14. august 2025

Helse og velferd, Drammen kommune

Virksomhetsleder – Vil du utvikle og lede en ny virksomhet med ansvar for boliger med bemanning og aktivitetstilbud til seniorer?

Drammen kommune etablerer en ny virksomhet som samler tjenester for boliger med heldøgns bemanning og aktivitetssentre for seniorer. Nå søker vi deg som vil være med å bygge dette fra starten – en leder med faglig tyngde, strategisk blikk og et sterkt engasjement for tjenester som gir trygghet, tilhørighet og livskvalitet.
I denne rollen får du mulighet til å forme både innhold, struktur og kultur i en virksomhet i vekst, og bidra til bærekraftig utvikling i en sentral del av helse- og velferdsområdet.

Om virksomheten

Virksomheten vil omfatte følgende tjenesteområder:

  • 28 boenheter ved Kvarter Konnerud
  • 19 boenheter ved Kvarter Helleristningen
  • 15 boenheter ved Kvarter Eikveien
  • 24 boenheter ved Kvarter Gulskogen (under ferdigstillelse)
  • Boliger med bemanning ved Bråta og Schwartzgate (totalt 129 plasser)
  • Aktivitetssentre for seniorer – både lavterskel og vedtaksbaserte tilbud

De bemannede boligene er et viktig grep i utviklingen av Drammen kommunes tjenester for å sikre at eldre kan bo hjemme hele livet, i trygge, tilrettelagte bomiljøer med tilgang til nødvendig bistand. Boligene kombinerer selvstendighet med trygghet, og representerer en ny boform i "tjenestetrappen" mellom hjem og institusjon. Boligene har fokus på mestring, fellesskap og forebygging av ensomhet.

Aktivitetssentrene er et sentralt virkemiddel i kommunens satsing på forebygging, sosial deltakelse og tidlig innsats. Sentrene gir tilbud til eldre som både trenger sosialt fellesskap, struktur i hverdagen og hjelp til å opprettholde fysisk og kognitiv funksjon.

Lavterskeltilbudene er åpne møteplasser for alle, mens de vedtaksbaserte tilbudene gir målrettet oppfølging til personer med større bistandsbehov.
Virksomheten skal bidra til å redusere behovet for tyngre tjenester og samtidig styrke muligheten for at innbyggere kan bo trygt og godt hjemme hele livet.

For stillinger der det er krav om politiattest, etter gjeldende lover vil dette bli innhentet i forbindelse med signering av arbeidsavtalen, før tiltredelse.

Arbeidsoppgaver

Som virksomhetsleder vil du få en sentral rolle i å forme og videreutvikle en ny virksomhet i skjæringspunktet mellom bolig, aktivitet og helsetjenester. Du får ansvar for å bygge opp en tydelig organisasjonsstruktur, etablere felles kultur og sikre kvalitet i tjenestene fra dag én. Stillingen krever at du evner å se helheten, og samtidig har oversikt over detaljer og operativ drift.

Du vil lede faglige og tverrfaglige utviklingsprosesser, bygge broer mellom ulike fagmiljøer og sikre god samhandling med andre virksomheter og aktører. Dette innebærer også å sette retning for hvordan kommunen i større grad kan bruke bemannede boliger og aktivitetstilbud som virkemidler for å sikre at eldre mestrer eget liv og kan bo hjemme hele livet.

For å lykkes må du være handlekraftig, trygg i beslutninger og ha evne til å lede gjennom andre. Du må kunne kombinere operativt lederskap med strategisk arbeid, og ha mot til å prioritere og sette retning i et komplekst og viktig tjenesteområde.

Som virksomhetsleder vil du ha ansvar for:

  • Ledelse av virksomheten – herunder fag, økonomi, personal og utvikling
  • Etablering av ny virksomhet med tydelig retning, struktur og organisasjonskultur
  • Kvalitets- og forbedringsarbeid på tvers av bolig og aktivitetstilbud
  • Utvikling av tjenester som bidrar til trygghet, mestring og sosial deltakelse for eldre
  • Samhandling med andre virksomheter i kommunalområdet og tverrfaglige samarbeidspartnere
  • Aktiv deltakelse i kommunalsjefens ledergruppe og bidrag til helhetlig tjenesteutvikling i kommunen

Kvalifikasjoner

  • Relevant høyere utdanning (bachelor eller master) innen helse, sosialfag, ledelse eller tilsvarende
  • Strategisk og utviklingsorientert
  • Inkluderende og motiverende – med evne til å bygge kultur og fellesskap
  • Dokumentert ledererfaring fra helse- og velferdstjenester
  • Erfaring fra bemannede boliger, omsorgstjenester og/eller aktivitetstilbud er en fordel
  • God forståelse for økonomistyring, personalledelse og offentlig forvaltning
  • Evne til å jobbe strategisk og operativt i komplekse organisasjoner
  • Kjennskap til aktuelle lover, forskrifter og avtaleverk
  • Personlig egenhet vektlegges sterkt!

For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves dokumenterte språkkunnskaper skriftlig og muntlig på nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon vedlegges søknaden. 

Personlige egenskaper

Vi søker deg som er:

Personlige egenskaper vil bli tillagt stor vekt i denne rekrutteringen. Vi ser etter deg som kombinerer varme, tydelighet og gjennomføringskraft. Du må ha evne til å motivere, samle og inspirere medarbeidere i en oppbyggingsfase, og være trygg i å stå i både utvikling og endring.

  • Du er trygg i lederrollen og evner å skape tillit – både blant ansatte, samarbeidspartnere og innbyggere.
  • Du tenker helhetlig, kommuniserer godt og setter retning på en måte som involverer og engasjerer. Du har høy arbeidskapasitet, og trives med å bygge struktur, kultur og fellesskap i en kompleks tjenesteverden.
  • Tydelig og trygg i lederrollen
  • Utviklingsorientert og resultatorientert
  • God på relasjonsbygging og tverrfaglig samarbeid
  • Strukturert, handlekraftig og beslutningsdyktig
  • Motiverende og inkluderende – med evne til å bygge kultur og fellesskap

Vi tilbyr

  • En nøkkelrolle i utviklingen av framtidens tjenester for hjemmeboende eldre
  • Mulighet til å lede og forme en ny virksomhet med stor strategisk betydning
  • Et godt faglig og kollegialt ledermiljø i Drammen kommune
  • Gode muligheter for faglig og personlig utvikling
  • Lønn etter avtale og gode pensjons- og forsikringsordninger

 

Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne portalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse eller NOKUT. 

I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.

Kontaktinformasjon

Liv Busland, Kommunalsjef Tjenester til hjemmeboende , 90853732, LIV.BUSLAND@DRAMMEN.KOMMUNE.NO

Arbeidssted

Engene 1
3008 Drammen

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Drammen kommune

Referansenr.: 4987399558
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 15.08.2025

Du må logge inn for å søke på denne stillingen.


Opprett en profil, og søk enkelt på jobber. Trykk på knappen nedenfor, for å komme i gang.

Jobbsted