Byggesaksbehandler

  • Heltid
  • SKIEN, NORGE
  • Det er ikke lenger mulig å sende inn søknad.

Byggesak, Skien kommune

Har du erfaring med byggetekniske fag og ønsker å bidra til by- og stedsutvikling i kommunen vår? Velkommen som søker til vår enhet byggesak og eiendomsskatt!

Ved byggesakskontoret er det ledig en 100% fast stilling som byggesaksbehandler.
Byggesak og eiendomsskatt er en kommunal enhet som hører til avdelingen by- og stedsutvikling i Skien kommune. Enheten består av 14 kompetente og engasjerte ansatte med ingeniører, jurister, kulturminneforvalter, agronom, fagteknikere og landskapsarkitekt. Vårt fokus er arbeidsglede og trivsel på arbeidsplassen og fornøyde brukere av våre tjenester. Byggesak og eiendomsskatt sine kjerneoppgaver er å behandle bygge,- og delesaker, samt dispensasjonssaker etter plan- og bygningsloven. Vi gjennomfører tilsyn og ulovlighetsoppfølging, samt oppfølging av miljø og klimahensyn i byggesaker. Videre har vi oppgavene med å taksere og beregne eiendomsskatt. 

Som saksbehandler i byggesaker vil du ha en variert arbeidshverdag. Du vil blant annet jobbe med veiledning til publikum og eksterne aktører i byggebransjen, behandle bygge- og delesaker, i tillegg til samhandling med andre fagenheter i kommunen som eiendom, byutvikling, plan, geodata, landbruk og kommunalteknikk. Du vil ha et særskilt ansvar for saker knyttet til offentlige formålsbygg, næringseiendommer, veg, vann, og avløp og andre tekniske installasjoner.

Vi har en målsetting om å gi innbyggerne i kommunen vår god veiledning i byggesaker, og god kvalitet i saksbehandlingen og håper du vil være med å bidra til dette.

Arbeidsoppgaver

  • Behandling av bygge- og delesaker etter plan- og bygningslovens bestemmelser med tilhørende planer og forskrifter 
  • Veilede innbyggere, byggenæringen og andre virksomheter i forkant av og underveis i saksbehandlingen.
  • Gjennomføre møter og forhåndskonferanser
  • Samhandle med andre relevante fagområder i kommunen
  • Bidra til å forbedre byggesakstjenestene med fokus på innbyggerne og næringslivets behov

Kvalifikasjoner

Krav om:

  • Ingeniørutdannelse på minimum bachelornivå innenfor relevant fagområde.
  • Relevant og sterk realkompetanse kan oppveie for formell utdanningskrav.
  • Relevant erfaring fra offentlig eller privat virksomhet.
  • Evne til å navigere og bruke ulike digitale plattformer og fagsystemer.
  • Erfaring fra saksbehandling etter plan- og bygningsloven er en fordel.
  • Erfaring fra forvaltning, prosjektering eller rådgivning innen teknisk infrastruktur som veg, vann og avløp, samt andre tekniske installasjoner.
  • Gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter.
  • For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves dokumenterte språkkunnskaper skriftlig og muntlig på nivå C1. Dokumentasjon vedlegges søknaden.

Ønske om:

  • Kjennskap til og interesse for samfunnsutvikling og arkitekturfaglige tema som byutvikling, arkitektur og byggkvalitet er ønskelig.

For at vi skal kunne vurdere om du er kvalifisert for stillingen må relevant dokumentasjon (vitnemål og attester) lastes opp og legges ved søknaden.  Gyldig politiattest må fremlegges før tiltredelse for stillinger som krever dette. 

Personlige egenskaper

Vi har et svært godt arbeidsmiljø og ser etter en person som ønsker å bygge videre på samarbeid og det å jobbe i team.

  • Du er opptatt av god forvaltning og god by- og stedsutvikling.
  • Du har evne til å prioritere og gjennomføre arbeidsoppgavene med høy faglig kvalitet.
  • Du er løsningsorientert og har gode samarbeidsevner.
  • Du har høy arbeidskapasitet og leverer oppgaver innen frist.
  • Du har evnen til å jobbe selvstendig.
  • Du liker å yte service og bidrar internt til kompetansedeling.

Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi tilbyr

  • Varierte og utfordrende arbeidsoppgaver med gode muligheter for faglig utvikling.
  • Engasjerte kollegaer. 
  • Fleksibel arbeidstid og et godt tverrfaglig arbeidsmiljø.
  • Opplæring og veiledning.
  • Bil og el-sykkel til bruk ved møter og befaringer.
  • Lønn etter gjeldende avtaleverk. 
  • Meget gode forsikrings- og pensjonsordninger.

Vi tror at mangfold beriker våre arbeidsplasser og gjør oss bedre. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av kjønn, alder, kulturell bakgrunn eller funksjonsevne.

Kontaktinformasjon

Jorid Heie Sætre, Enhetsleder, +4795994408

Arbeidssted

Henrik Ibsens gate 2
3724 Skien

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Skien kommune

Referansenr.: 4951593697
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 04.05.2025

Jobbsted