Bakkehaugen ungdomshjem, Oslo kommune, Barne- og familieetaten
Barn og unge skal oppleve et barnevern som er trygt, nyttig og samarbeidende sett fra barn og unge selv.
Barn og unge skal oppleve et barnevern som er trygt, nyttig og samarbeidende sett fra barn og unge selv.
Bakkehaugen ungdomshjem er en omsorgsinstitusjon for inntil fem ungdommer i alderen 12 – 18 (20) år. Vår målgruppe er ungdommer som skal bo på ungdomsinstitusjon i et langtidsperspektiv. Vi møter alle ungdommene som flytter til oss individuelt, slik at vi kan tilpasse vår oppfølging til den enkelte ungdoms behov for omsorg. Ungdommene som bor på Bakkehaugen flytter til oss på grunnlag av Barnevernlovens paragraf §3-2 eller § 5-1. Av og til kan det flytte ungdommer inn hos oss i et akuttperspektiv jfr §§ 4-1 og 4-2.
Institusjonen har fokus på gode inntak og miljøterapeutiske tiltak som gir rom for endring og utvikling, samt god overgang til livet etter institusjon. Sentrale elementer i arbeidet er kartlegging, samarbeid med aktuelle instanser, familie- og nettverksarbeid, tilrettelegging for skole/dagtilbud og etablering av strukturer som gir nødvendig utviklingsstøtte for ungdommene.
Ledende miljøterapeut har i samarbeid med ledelsen et overordnet ansvar for å planlegge, iverksette og evaluere det miljøterapeutiske arbeidet knyttet til den enkelte ungdom, samt være deltagende i planlegging av og gjennomføringen av faglig utviklingsarbeid ved avdelingen.
Vi er opptatt å utvikle det faglige tilbudet vårt for å treffe ungdommenes behov mens de bor hos oss, og i overgangsfasen til utflytting. Vi ønsker søkere som vil bidra til å styrke kvaliteten på det miljøterapeutiske arbeidet og være en pådriver i det faglige utviklingsarbeidet ved institusjonen. Til stillingen ligger et overordnet ansvar for daglig dokumentasjon og rapporter i forbindelse med kartlegging av våre ungdommer.
Institusjonen har månedlig obligatorisk opplæring i Trygghet og sikkerhet. Vi har ukentlige fagmøter hvor ledende miljøterapeut leder deler av møtet. Ledende miljøterapeut skal sammen med miljøterapeutene våre følge Standardisert forløp, som er et rammeverk som legger føringer for administrative og praktiske oppgaver før, under og etter institusjonsoppholdet. Informasjon om faglig modell og tilnærming vil gis i intervju.
Vi har en ledig 100 % stilling fra og med 1. juni -25. Kvalifikasjonskravene må være innfridd for å bli vurdert som miljøterapeut, derfor er det ønskelig at søkere presiserer hvor de har arbeidet, i hvilken type stilling, stillingsprosent samt ansvarsområder i sin CV.
Stillingen innebærer p.t. turnus med dag- og kveldsarbeid samt noen langvakter inntil 12,5 timer. Det er arbeid hver 4. helg. Det kan skje endringer i arbeidsplanen.
Vi ber om at vitnemål og attester vedlegges søknaden elektronisk.
Arbeidsoppgaver
- Planlegge, iverksette, evaluere og skriftliggjøre miljøterapien i overensstemmelse med avdelingens målsetting og den enkelte families og ungdoms behov
- Systematiatsk arbeid med involverte instanser som skole, BUP, barneverntjeneste etc.
- Tett samarbeid med psykolog, ledende miljøterapeut og ledelse
- Daglig oppfølging og omsorg av ungdommene som bor ved institusjonen
- Tilrettelegge for sosialt samvær og gjennomføre aktiviteter både for den enkelte ungdom og/eller fellesaktiviteter
- Skriftlig og muntlig rapportering
- Praktiske arbeidsoppgaver
Kvalifikasjoner
- Bachelor i barnevern, sosialt arbeid, vernepleie eller psykiatrisk sykepleier
- Annen relevant utdanning på minimum bachelornivå kan vurderes, ut fra tjenestestedets behov og personalgruppas sammensetning
- Relevant erfaring fra miljøterapeutisk arbeid med barn og unge, ønskelig med erfaring fra institusjon med heldøgns drift
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- Førerkort kl. B
- Tilfredsstillende politiattest (ikke eldre enn 3 mnd) kreves før ansettelse. Attesten skal ikke vedlegges søknaden
Personlige egenskaper
- Være en trygg og stødig voksenperson
- Ha god relasjonskompetanse
- Evne å sette barns medbestemmelse i sentrum
- Åpen, ydmyk og reflektert
- Kunne jobbe selvstendig og i team samt ta initiativ og ha gjennomføringsvne
- Evne til å tåle og stå i utfordrende situasjoner
- Omstillingsevne
- Strukturert og ta ansvar
- Personlig egnethet tillegges stor vekt
Vi tilbyr
- Spennende og utfordrende oppgaver i et godt fag- og arbeidsmiljø
- Opplæring og veiledning
- Avlønning i trinn 27-39 (p.t. kr 537 100 – kr 638 600) i Oslo kommunes regulativ med tillegg for ubekvem arbeidstid. Lønnstrinn beregnes etter ansiennitet
- Gode forsikrings- og låneordninger i Oslo Pensjonsforsikring
- Som ansatt i Oslo kommune betaler arbeidsgiver i tillegg hele pensjonspremien din etter nettolønnsordningen, dvs. at det ikke trekkes 2 % av din lønn til pensjonsinnskudd
Kontaktinformasjon
Lillian Frøyen, 92018436
Arbeidssted
Einar Høigårds vei 25
0871 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Oslo kommune
Referansenr.: 4951872703
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 27.04.2025