
Sortland kommune NAV
Familiekoordinator i 100 % stilling ett år med mulighet for forlengelse
Vi søker etter en familiekoordinator i 100 % stilling i ett år med mulighet for forlengelse.
Familiekoordinator skal være bindeleddet mellom etatene og sørge for godt samarbeid. Koordinator skal sikre at de familier som det stormer som verst hos, får hjelp til å stilne den verste stormen.Kommunen har en rekke virkemidler som hver og en skal bidra til å bedre situasjonen for familier som lever i lavinntekt, men disse må samordnes for å gi helhetlige tjenester til den enkelte familie.
Selvforsørgelse gjennom arbeid er en av de viktigste faktorene for god helse og livsmestring, noe som vil bidra til å redusere barnefattigdom og utenforskap. Familiekoordinator skal bidra til å rydde unna de faktorer som står i veien for å bedre familiens situasjon, og hjelpe dem til økt deltagelse både i arbeid, barnehage/skole og på sosiale arena.
Nav skal bidra til flere i arbeid og færre på passive ytelser. Nav Sortland består av ca 50 ansatte med variert utdanning- og erfaringsbakgrunn. Arbeidet består i å drive veiledning av mennesker med ulike behov, med mål om livsmestring og selvhjulpenhet. Vi er en organisasjon i stadig utvikling som samarbeider bredt med andre aktører i markedet, både offentlig instanser og arbeidsgivere. Personlig utvikling, høy kompetanse og et trivelig arbeidsmiljø.
Nav sin virksomhetsstrategi 2030 skisserer fire hovedambisjoner:
- Vi mobiliserer arbeidskraft i et arbeidsliv i omstilling
- Alle får pengene de har krav på, enkelt og forutsigbart
- Sammen finner vi løsninger med dem som trenger det mest
- Sammen løser vi samfunnsoppdraget.
Arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgaver vil i hovedsak være kartlegging og oppfølging etter lov om sosiale tjenester og utøving av tjenesten opplysning, råd og veiledning vil være sentral.
Våre oppgaver er å bidra til å fremme overgang til arbeid og aktivitet, samt sosial og økonomisk trygghet for våre innbyggere.
- Helhetlig kartlegging og avklaring av familier som trenger bistand fra NAV
- Veiledning og motivering mot arbeid og aktivitet
- Tett samarbeid med interne og eksterne samarbeidspartnere
- Avklare muligheter i samfunnet
- Gi råd og veiledning i forhold til økonomi.
- Gjøre tjenesten til Nav kjent for samarbeidspartnere
Kvalifikasjoner
- Fullført utdanning tilsvarende bachelor fortrinnsvis innen sosialfaglig, pedagogisk, psykisk helsevern eller juridisk retning. Relevant arbeidserfaring kan erstatte utdanningskravet.
- Digital kompetanse, og gode evner til å sette seg inn i nye systemer og arbeidsmetoder
- Erfaring innen kommunikasjons, veiledning og samhandling
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- God veiledning og relasjons kompetanse
- Førerkort kl. B
Vi ønsker at du har
- Har kjennskap offentlig forvaltning
- Har gjerne kjennskap til Nav sine ansvarsområder, tjenester og samfunnsrolle
- Kjennskap til næringslivet i regionen
- Erfaring med minoritetsspråklige
- Erfaring med saksbehandling
Personlige egenskaper
- Gode evner til å stå i tette relasjoner i møte med brukere i vanskelige livssituasjoner
- Har troen på at alle mennesker, til tross for ulike utfordringer kan få og beholde jobb
- Evne til å finne fleksible og gode løsninger i dialog med den enkelte
- Evne til å jobbe selvstendig, strukturert og kunne takle høyt arbeidstempo og uforutsigbarhet.
- Positiv, utadvendt og initiativrik
- Du må være fleksibel i forhold til arbeidsoppgaver
- Gode samarbeidsevner
Motivasjon for stillingens arbeidsoppgaver, samt personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt. Nav er i stadig utvikling, noe som betyr at det må påregnes endringer i ansvars- og arbeidsoppgaver.
Vi tilbyr:
- Et inkluderende arbeidsmiljø med faglig dyktige og engasjerte kolleger
- En spennende og variert arbeidshverdag i en organisasjon med et svært viktig samfunnsoppdrag
- Nødvendig opplæring, veiledning og faglig utvikling
- Gunstige pensjonsordninger
- Lønn i h.h.t. gjeldene avtaleverk
- Fleksitidsordning
Tilsettingsvilkår
- Arbeidstakere tilsettes i Sortland kommune etter gjeldende lover, reglement og tariffavtaler. Prøvetiden er 6 måneder i faste stillinger. Ved tilsetting i skole, barnehage og arbeid med psykisk utviklingshemmede, må det leveres politiattest ikke eldre enn 3 måneder.
Søknadsprosess
- Sortland kommune benytter elektronisk søknadsprosess. Vi ber om at søknadstekst fylles ut.
- Ved behov for hjelp med registrering og utfylling av søknad, ta kontakt med vår HR-avdeling på tlf. 76 10 90 00 eller e-post: HR@sortland.kommune.no
- Vi ber om at attester og vitnemål lastes opp i søknadsprosessen. Arbeidsansiennitet er grunnlag for lønnsfastsettelsen i et evt. jobbtilbud.
- Velkommen som søker!
Link til søknadsskjema: Søk her