Seksjon for digital transformasjon konsern, Bergen kommune
Bergen kommune er den største arbeidsgiveren i Vestland fylke med ca. 21 000 medarbeidere. Vårt oppdrag er å utvikle Bergen til det beste for innbyggerne.
Kommunen har et parlamentarisk styringssystem med byrådet som øverste, utøvende styringsorgan. Sentraladministrasjonen består av syv byrådsavdelinger som utgjør byrådets administrasjon. Byrådsavdelingene har ansvar for å forberede politiske saker, gjennomføre politiske og administrative vedtak og sikre et helhetlig utviklingsarbeid.Mer om oss på www.bergen.kommune.no.
Seksjon for digital transformasjon har det overordnede ansvaret for digitalisering i Bergen kommune. Utvikling av strategier, handlingsplaner og retningslinjer for kommunen er sentrale ansvarsområder. Eierskap til de fleste konserndekkende IKT-system og tjenester ligger også i seksjonen.
Vi har fokus på bruker- og organisasjons behov i vårt arbeid med digitalisering hvor blant annet virksomhetsarkitektur spiller en viktig rolle.
Som fagleder digitaliseringsarkitektur vil du jobbe mot alle tjenesteområder i kommunen.
Arbeidsoppgaver
- Strategisk rådgivning, bidra til oversikt over aktiviteter for å opprettholde en helhetlig tilnærming
- Lede vårt arkitekturnettverk
- Bidra til å sette retning gjennom utarbeidelse av strategier, handlingsplaner, prosesser og veikart sammen med andre fagressurser
- Videreutvikle referansearkitektur og rammeverk
- Videreutvikle og vedlikeholde vår virksomhetsarkitektur, herunder forretnings-, applikasjons-, informasjon- og teknologi arkitektur
- Evaluere teknologi, arkitektur og arbeidsprosesser, og utforme krav og veikart
- Utvikle og vedlikeholde rutiner, dokumentasjon og retningslinjer
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning fra høyskole eller universitet (minimum bachelor)
- Relevant arbeidserfaring
- Relevant erfaring med prosjekt, arkitektur, prosess og endring
- God teknologiforståelse
- God evne til å formidle og gi opplæring
Personlige egenskaper
- Initiativrik, selvgående og strukturert
- God rolleforståelse
- Evne til å bygge nettverk og vedlikeholde relasjoner for å legge til rette for langsiktige og velfungerende samarbeid
- Utviklings- og løsningsorientert
- Lyttende og involverende, men evner å ta beslutninger
- Evne til å se både detaljer og helhetsperspektiv
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- Personlig egnethet vil bli særlig vektlagt
Vi tilbyr
- Spennende og varierte arbeidsoppgaver
- Et godt arbeidsmiljø
- Gode muligheter for faglig og personlig utvikling
- Lønn etter avtale
- Fleksibel arbeidstid
Kontaktinformasjon
Kenneth E. Oppedal, Avdelingsleder, 900 61 958
Arbeidssted
Rådhusgaten 10
5014 Bergen
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Bergen kommune
Referansenr.: 5038135979
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 04.01.2026